„A scrie poezie e o nebunie.

Mereu a fost așa, căci poetul se desprinde de lume ca un anahoret și se agață de cuvinte. Suie pe o scară care poate duce la cer sau în adâncile tenebre ale minții și sufletului omenesc.

E o nebunie pentru că ceilalți sunt adeseori prea captivați de matricea realității, pentru a accepta să dea vizibilul pe invizibil, sensul imediat și utilitar, pe cel metaforic, idealist și superfluu.

Și totuși, frumoșii nebuni ai vremurilor noastre, la vârsta tinereții, pendulând între angoasele citadine și serenitatea rurală, continuă să filtreze realitatea imediată prin vers.

Așa sunt tinerii care au participat la atelierele de scriere creativă din Proiectul CARTE-CREATOR-CITITOR.

M-am bucurat să descopăr – alături de colegul meu, profesorul Claudiu Geleș și de Marina Luiza Cristea, cea care a gândit și scris acest proiect al cărui manager este – că tinerii noștri încă citesc și scriu poezie.

„Nu e ușor să scrii poezie astăzi, când te poate copleși moștenirea universală. Odată cunoscută însă, ea te poate inspira. Am făcut și noi o călătorie imaginară prin secolele de poezie care s-a scris, am descifrat ghicitori poetice, am recunoscut stiluri și ne-am revendicat de la o voce sau alta. Tinerii din județele Giurgiu, Teleorman și Olt ne-au dovedit cât de păguboasă este prezumția care umbrește raporturile noastre cu ei: sunt frumoși, sunt serioși și au un mare izvor de inspirație pe care învață să-l așeze în albia versurilor, fie ele în stil clasic sau postmodern. Au doar nevoie de încrederea, răbdarea și călăuzirea noastră discretă.

Versurile din acest volum sunt rodul antrenamentului creativ la care au aderat tinerii noștri, într-un ritm alert și intensiv. Priviți-le creațiile cu ochii minții larg deschiși și păstrați atenția concentrată pe potențialul lor. Au crescut precum prinții și prințesele, în câteva zile precum alții în ani, și-au descoperit vocea, odată cu noi modalități de exprimare poetică. Au aflat despre căutările dintotdeauna ale poeților și ale scriitorilor, în general, despre conceptul operei deschise care, odată cu Umberto Eco, deschide calea eliberării de consensul unei semnificații, pentru multitudinea de sensuri descoperite de fiecare cititor în parte. Estetica nouă a fost lecția lor, o estetică a libertății de exprimare și totodată a libertății de interpretare.

Acest proiect a scos la lumină bogăția de sensibilitate a unei generații de tineri care simt poetic fiecare zi și fiecare întâmplare din viața lor.

Pentru noi, proiectul a devenit o cauză în sine, de recuperare a limbii române literare, de compensare și completare a demersului educațional, împreună cu partenerii noștri instituționali.

Sunt optimistă pentru că acești frumoși nebuni ai zilelor noastre s-au oprit, preț de câteva zile și nopți, asupra meșteșugului poeticesc, uneori sisific, alteori prometeic, descoperindu-și și depășindu-și propriile limite.

Sunt optimistă și pentru că vor deveni de acum cititori de poezie atenți la nuanțe, ludici deopotrivă, cu respect pentru cei care scriu, cu dorința vie de a trăi nu doar în paradigma consumului, ci și în cea a creației.”

- Ligia Necula, formator